O pobyt w Domu Samotnej Matki i Dziecka mogą ubiegać się matki z dziećmi, znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, które doświadczyły przemocy ze strony swoich rodzin i zostały zmuszone do opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, bez alternatywy innego miejsca zamieszkania. Obejmuje to także kobiety oczekujące dziecka, które z tego powodu utraciły dom.
Dom dla Samotnych Matek, wraz z Małoletnimi Dziećmi i dla Kobiet w ciąży, zapewnia całodobowy, okresowy pobyt matkom z małoletnimi dziećmi i kobietom w ciąży, a także ojcom z małoletnimi dziećmi i innym osobom sprawującym opiekę nad dziećmi, które znalazły się w sytuacji kryzysowej.
Podstawą przyjęcia do placówki jest wydanie skierowania/ decyzji administracyjnej przez Starostę Świeckiego na podstawie dokumentów sporządzonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
Skierowanie wydaje się po zgromadzeniu następujących dokumentów:
- wniosku osoby ubiegającej się o przyjęcie,
- wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego OPS właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
- zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do umieszczenia w Domu,
- skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka,
- orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności jeżeli takie jest wydane.
wszystkie niezbędne dokumenty do przyjęcia w placówce Domu Samotnej Matki są dostępne w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Świeciu.
ORGANIZACJA PRACY DOMU DLA MATEK Z MAŁOLETNIMI DZIEĆMI I KOBIET W CIĄŻY
Podstawowe usługi świadczone przez dom obejmują:
w zakresie interwencyjnym:
- zapewnienie schronienia;
- wspieranie w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowej;
- zapobieganie marginalizacji społecznej przez umożliwienie mieszkańcom odnalezienia miejsca w społeczeństwie;
- zapobieganie sieroctwu społecznemu przez przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego wypełniania roli rodzicielskiej;
- zapobieganie powielaniu złych wzorców rodzinnych i środowiskowych, a zwłaszcza wzorca wyuczonej bezradności;
w zakresie potrzeb bytowych:
- zapewnienie całodobowego, okresowego pobytu dla osiemnastu mieszkańców;
- zapewnienie pomieszczenia do spania oraz wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego;
- ogólnodostępne łazienki;
- ogólnodostępną kuchnię do samodzielnego sporządzania i spożywania posiłków;
- zapewnienie pomieszczenia do prania i suszenia;
w zakresie opiekuńczo-wspomagającym:
- pomoc w załatwianiu spraw osobistych w przypadku wystąpienia takiej potrzeby;
- środki higieny osobistej, środki dezynfekujące, środki czystości w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich samodzielnego zakupu.
Standard podstawowych usług świadczonych przez dom zapewnia:
- podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami i personelem;
- tworzenie warunków bytowych zbliżonych do domowych i rodzinnej atmosfery;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkańców i ich dzieci;
- stwarzanie warunków do rozwoju osobowego;
- poszanowanie sfery prywatności mieszkańców;
- opracowanie i realizację programów usamodzielnienia mieszkańców, które mają na celu umożliwienie podjęcia samodzielnego życia w godnych warunkach;
- indywidualnie uzgadniane i dokumentowane działania podejmowane w ramach programów usamodzielnienia.
Powyższe informacje zostały zamieszczone w związku z Ustawą z dnia 6 września 2001 roku, o dostępie do informacji publicznej. - (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902)
Pomoc udzielana jest zgodnie z obowiązującymi wskazaniami Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku, o pomocy społecznej. - (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 901)